4e week alweer....... - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van René en Anja Kusters - WaarBenJij.nu 4e week alweer....... - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van René en Anja Kusters - WaarBenJij.nu

4e week alweer.......

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg René en Anja

05 Mei 2016 | Rwanda, Kigali

We zijn nu reeds de 4e week in Kigali. Ik ga de stad steeds leuker vinden. Ik leer natuurlijk ook steeds meer en meer de weg beter kennen. Wat betreft de chaos in het verkeer, daar moet je zelf gewoon aan mee doen anders kom je nergens. Ze toeteren er op los hier maar ze blijven wel allemaal rustig en relaxed. Je ziet niemand boos worden. Het is ook heel normaal als je langs de kant van de weg staat en dat je dan gewoon opgepikt word door willekeurig iemand die langs rijdt. Bussen stoppen zowat overal waar mensen staan. En ook de taxi-scooters zijn er heeeeel veeel. Zodra ze je zien lopen stoppen ze al bij je om te vragen of je met ze meewilt. Wij maken hier geen gebruik van. Schijnt toch erg gevaarlijk te zijn, er gebeuren heel veel ongelukken mee. Ook niet gek als je ziet hoe die overal tussendoor flitsen. Als het regent dan is het relatief rustig op straat, de taxi-scooters schuilen dan.........
En het regent hier bijna dagelijks. En als het regent dan regent het ook. Wat een druppels en wat een hoeveelheid water komt er dan naar beneden. Het is hier dan ook heel vruchtbaar en groen. Bloemen bloeien hier heel mooi. Bomen hebben volop vruchten. Geweldig om te zien. De zon schijnt ook dagelijks, de gemiddelde temperatuur is hier 25 graden. Echt heerlijk. Over ongeveer een week zal het regenseizoen hier ten einde lopen en breekt er een lange droge periode aan.
De laatste weken hebben we dus vooral de stad en haar inwoners leren kennen. De weekenden zijn tot nu toe gevuld geweest met etentjes en lunches op de mooiste plekken. Daarnaast waren we vorige week tijdens Koningsdag uitgenodigd op de Nederlandse Ambassade. Dat was ook een ervaring apart. Heel veel Nederlanders uiteraard maar ook allerlei andere nationaliteiten waren daar aanwezig. Hollandse hapjes w.o. bitterballen en het bekende Hollandse maatje, kwamen regelmatig langs. Er was zelfs een Rwandees koor dat het Wilhelmus zong. De Nederlandse Ambassadrice hield een toespraak en ook een Rwandese Minister deed een woordje. Heel leuk!!!
Vanochtend zijn we bij een coffee-meeting geweest van een groep internationale vrouwen. Deze vrouwen wonen allemaal in Rwanda, de een enkele jaren, de ander enkele weken. Zij komen maandelijks bij elkaar om elkaar op de hoogte te houden van allerlei zaken maar organiseren ook regelmatig leuke uitstapjes en evenementen, waarbij de opbrengsten dan weer naar een goed doel gaan hier. Ook dit was heel interessant en leuk om de verhalen van verschillende dames te horen. Op 21 mei gaan we dan ook met hun naar een koffieplantage en zien we hoe de koffieboon geoogst wordt (laat het nu net koffieboon-oogsttijd zijn) en vervolgens gewassen wordt.
De komende weken hebben we nog enkele culturele uitstapjes gepland.
Morgenavond willen we een mis gaan bezoeken in de kerk. De vrouw van onze hotelmanager is prediker in de kerk en haar man heeft ons uitgenodigd om eens een mis van haar bij te wonen. We moesten dan wel voorbereid zijn op veel zang en dans..........
Dit weekend gaan we naar het Genocide Memorial Centre hier in de stad. Hier ben ik heel benieuwd naar. We zijn al gewaarschuwd dat dit een grote impact zal hebben. Maar ook heel interessant, zo leren we de bevolking nog beter kennen en snappen we ook beter welke gruwelijkheden zij hebben meegemaakt. Die genocide leeft nog behoorlijk bij iedereen hier. Dat merk je aan heel veel dingen.
En dan gaan we op 15 mei onze meegenomen spulletjes uitdelen in een zeer armoedig dorp, op 3 kwartier rijden van de stad. Dit dorp wordt begeleid door de stichting Africa's Little Heroes. Hier wonen ook heel veel kinderen die eerst in een weeshuis zaten, niet omdat ze wees waren maar omdat hun moeder, veelal alleenstaand, niet meer voor hun kon zorgen. De stichting heeft deze kinderen toch grotendeels weer bij hun moeder kunnen plaatsen en zorgt er nu voor dat er hulp is, dat sommige kinderen toch naar school kunnen en dat er regelmatig voedsel, kleding en materiaal ter beschikking is. Je kunt hier ook een kindje "adopteren" zodat zo'n kindje dan toch naar school kan gaan. Op mijn facebook pagina kun je zien wat de stichting precies allemaal doet. Wij gaan met een coördinator van deze stichting naar dat dorp. Er zal dan ook een tolk aanwezig zijn, want je kunt je voorstellen dat je met Engels hier niet ver zal komen.

Dus al met al komende weken genoeg op programma staan.
Verder blijven we natuurlijk ook genieten van het luxe zwembad, de overheerlijke lunches en dinertjes en van de gewone kleine dingen.
Alhoewel René door de week heel hard moet werken, geniet hij met me mee. Maar hij geniet ook van het werk, het samenwerken met de lokale bevolking en het feit dat hij hier echt iets kan bijdragen geeft hem een heel goed gevoel.

En oja, komende dinsdag afspraak bij een kapper. Hier werken natuurlijk veelal Afrikaanse kappers die gespecialiseerd zijn in Afrokapsels. Laat ik nu net een ander kapsel hebben..........Maar de kapster die we gevonden hebben is Belgisch. Dus ik heb wel hoop. Neem in ieder geval mijn eigen haarverf mee (dankzij Claudia, mijn eigen kapster thuis). Duim voor me mee................

Ik zal ook een aantal foto's plaatsen waardoor jullie een beetje een beeld krijgen van het stadsbeeld. De meeste foto's zijn gemaakt vanuit de auto, dus niet allemaal van hele goede kwaliteit.

Tot de volgende keer,
Anja

• 05 Mei 2016 - 18:19

Lia:

Leuke foto's en verhaal Anja!

• 07 Mei 2016 - 19:02

Nicole :

Succes dinsdag bij de kapper!!!!!